Bröllopshysteri - spelet om vad som händer sedan

Den officiella bröllopsserien av produkter till det kungliga bröllopet är synnerligen tråkig och väntad. Kanske är det till och med lite upprörande att kungafamiljen som förväntas vara Sveriges ansikte utåt, skyltfönster och marknadsförare i utlandet, som producenter av bröllopsserien väljer det tråkigaste och enklaste möjliga: Gustavsberg, Åhléns, Orrefors, Svenskt tenn och Delicato(!) m.fl.

Vi blev med anledning av detta inbjudna till P3 Kultur med Johanna Koljonen där vi som en av fyra kreatörer skulle presentera ett förslag på alternativa bröllopsprodukter. Patrik Söderstam gjorde medicin mot flickdepression, Mia Lindgren från kravallslöjd gjorde ett DIY-prinsesstest, Linda Shamma Östrandgjorde en remake på en minnestallrik och vi gjorde alltså detta sällskapsspel. Inför ett bröllop är det lätt att glömma bort vad som händer sen, hur får man kärleken att funka? Om detta handlar vårt spel som du nu kan ladda ner här, skriva ut och köra igång. En tärning måste du fixa själv. I spelet ingår en spelplan (fördelad på fyra A4-ark), spelpjäser med kungafamiljekopplingar, skvallerblaskekort och så gymkort naturligtvis. Här har ni det alltså, spelet ”Det kungliga bröllopet – Vad hände sen?” av Fuldesign. Lycka till med kärleken!

Här hör du programmet.

Här har du spelet: Prinsesspelet


Obs! filen är 35 mb stor och tar en stund att ladda hem.

Ett stort tack till P3 Kultur-redaktionen för att ni bjöd in oss!

Regler:

Det här spelet går ut på att Vickan och Daniel ska klara sig igenom första året som äkta makar. Och precis som i verkligheten kan man inte fuska sig igenom ett förhållande. Livet som nygift kronprinsessepar innebär inte bara lyx och flärd, utan även en hel del vardagliga bestyr. Dessutom innehåller det en hel del gymmande, samt den ständiga övervakningen av skvallerpressen.

Med hjälp av tärningen får man ta sig framåt i spelet. Rutorna man hamnar på har antingen en specifik händelse på sig, eller så är det en gymkortsruta eller en skvallerblaskeruta. På händelserutorna läser man händelsen och ser om den för en framåt eller bakåt i relationen. På gymkortsrutorna tar man ett gymkort, och på skvallerblaskerutorna tar man ett skvallerblaskekort. Gymkorten innehåller fysiska övningar, medan skvallerkorten innehåller smaskiga avslöjanden. Självklart ska man följa instruktionerna på korten, men om man av någon anledning inte kan/vill/lyckas få medspelarna att göra det, så får man gå tillbaks till start. Den medspelare som inte heller ställer upp, om det är en gemensam utmaning, får också börja om från start. Den som först tar sig igenom första året som nygift vinner.


Spelplan

Spelplan


Spelpjäser

Spelpjäser

Gymkort

Gymkort


Skvaller Blaskan-kort

Skvaller Blaskan-kort